מאמרים - דיאטה בגיל השלישי

 

דיאטה בגיל השלישי - הלוא הוא גיל הזהב.

מספרם של הקשישים (גילאי 65+) בישראל גדל בקצב חסר תקדים, והוא עומד היום על כ-10% מכלל האוכלוסייה. וזה מאד נחמד! (אתם כבר מבינים בוודאי שאני בגיל הזה.) זה יכול להיות זמן נהדר! גמרנו עם החובות של גידול הילדים ואנחנו חיים בכיף – דואגים לבלות וליהנות כמה שיותר.

אך יש לקחת בחשבון שזו אוכלוסיה פגיעה יותר בגלל תהליכי ההזדקנות של הגוף.
את אוכלוסיית האנשים בגיל השלישי אפשר לחלק לסוגים שונים. יש אנשים בריאים שמנים ואנשים בריאים רזים.יש אנשים מבוגרים שחייהם לא השתנו בריאותית גם בגיל הבוגר יותר אך גם עליהם מוטלת החובה להיבדק יותר ולראות מה מצבם התזונתי. כל הפרעה, בין אם כרונית ובין אם מקומית, יכולה לגרום לתת-תזונה או להחמיר מצב קיים של תת- תזונה. ותת תזונה בהגדרתה היא חוסר איזון בין מה שהאדם אוכל לבין הדרישה התזונתית של הגוף.

כן, יש אנורקסיה גם בגיל השלישי. אולי הסיבות שונות אך התוצאה היא אותה תוצאה. ובאילו חייבים לטפל אנשי מקצוע. אני רוצה לגעת באותם אנשים שבדרך כלל הם בריאים, שבגיל השלישי עלו מאד במשקל וחבל. אמנם הסיבות לכך רבות אך חבל היות שהדבר מקשה מאד על החיים.

אז בואו , ראשית, נגדיר למה הכוונה. זה שאני, כאדם מבוגר, יש לי מעט יותר זמן, בחלק מהמקרים אולי קצת יותר כסף זמין,וקצת יותר קשה לי, אני נפגשת עם חברות בבתי קפה. שם קשה יותר לוותר על המאפה ובפרט כאשר מקבלים אותו חינם או בתוספת כספית זניחה – אוכלים אותו. גם ארוחת בוקר עם חברים או חברות במסעדות כבילוי בוקר נעים – תוספת קלורית לא מבוטלת. כוח אין, אזי יושבים יותר בבית ליד המרקע או המחשב, גם חילוף החומרים נעשה מעט יותר איטי, וכך, לאט לאט עולים במשקל. אז איך נמנע זאת או למי שכבר עלה במשקל... איזו דיאטה מתאימה?

ברור שהדיאטה חייבת להיות מאוזנת. זה לא הזמן לעשיית דיאטת כאסח. נכון שלנכדה יש בת מצווה, או אפילו מתחתנת, אך אם ארד מהר במשקל, בדיאטה שאינה נותנת לגוף את כל צרכיו – אהיה אולי רזה יותר אך אראה רע. יהיו יותר מטים, יהיה צבע הרבה פחות טוב בפנים והכי גרוע – ייגרם נזק לבריאות. האם זה כדאי? אראה הרבה יותר טוב עם מעט יותר שומן.

אני תמיד חושבת שהגיל הוא הזדמנות נהדרת לעשות דברים שאף פעם לא הספקנו לעשות. אפשר לטייל הרבה בארץ או בחול(תלוי במצב הבריאותי והכלכלי.). מומלץ ביותר לאמץ פעילות גופנית. להתחיל בפעילות בהדרגה ניתן גם בגיל המבוגר יותר. מעביר נהדר את הזמן ועוזר לשמור על המשקל. ואפשר להכין גופנו לקראת האירועים המשפחתיים הקרובים. הרי ברור לנו שיהיו כאלו – בואו נתכונן בזמן.אז איך עושים דיאטה בגיל המבוגר? ממש כמו בגיל הצעיר יותר אך עם הדגשה רבה יותר על שמירה על גיוון ואכילת כל אבות המזון.

בואו ניקח לדוגמה הרכב מזוני יומי כללי ביותר:

  • 150 גרם דג, או בשר, או חלבון אחר מן הצומח
  • 2-4 מנות פרי.
  • 6-8 מנות ירק – גם מבושל וגם טרי.
  • 4-6 מנות פחמימה. והדגש אצל אנשים בריאים על אכלת דגנים מלאים. מנה שווה 1 פרוסת לחם, או חצי כוס אורז, או חצי כוס מהבאים – אטריות, מקרוני, גריסים, גריסי פנינה, קוואקר וכו'.
  • 3-2 מנות חלב: מנה שווה ו כוס חלב, או גביע יוגורט, או 100 גרם גבינה.
  • גם ביצה וטונה ואפילו פסטראמה – 4 פרוסות יכולות להוות תחליף לחלבון החלב לאילו הרגישים למוצרי חלב ויש רבים כאלו בגיל המבוגר יותר.
  • וחשוב ביותר – 2-3 מנות שומן ליום.

תפריט כזה המכיל כ 1200 עד 1400 קל' לגבר או אישה בגודל בינוני שרוצים לרדת במשקל, בתוספת פעילות גופנית מתונה, יכול לעזור להם לשמור על בריאותם וגם לרדת במשקל.

יש לזכור שתמיד מומלץ אך בגיל המבוגר זה חשוב ביותר להיוועץ ברופא או דיאטנית. ההמלצה היא לגבי אנשים בריאים בלבד. חולי סוכרת לדוגמה יורידו את מספר מנות הפרי. מומלץ להם רק מנת פרי אחת ביום. גם מבין הירקות יהיה עליהם לבחור היות שיש מומלצים יותר ויש – פחות.

הכתבה באדיבות הפורטל הישראלי לתזונה נכונה, דיאטה ופעילות גופנית.

http://www.diets.co.il/