השוקולד הבריא

 

השוקולד הבריא

שוקולד זה בריא! כך קובע מחקר חדש, שנערך לפני כחודש בשוויץ. אכילה קבועה של כ-30 גרם של שוקולד כהה (מריר) ביום, מסתבר, עשויה להועיל בהקלה על מתח נפשי, ובהורדת כמות ההורמונים שגורמים למתח נפשי וללחץ.

המחקר, שנערך בשוויץ על ידי החוקר ההודי סוניל קוצ'הר, התמקד בקבוצה של 30 אנשים שסובלים ממתח ומלחץ – ביניהם 11 גברים ו-19 נשים, בגילאי 18-35 ובמשקל נורמלי. נבדקי המחקר קיבלו כ-40 גרם של שוקולד כהה ביום, במשך שבועיים. על מנת לבדוק את השינוי בהרגשתם, אספו החוקרים מהנבדקים דגימות דם ושתן בתחילת, אמצע וסוף המחקר.

החוקרים מצאו, כי בעקבות צריכת השוקולד במשך שבועיים, נמדדה בדגימות הדם והשתן של הנבדקים ירידה בכמות ההורמונים הגורמים למתח - קורטיזול וקטקולמין. כמו כן, נמצא כי השוקולד תיקן את חוסר האיזון הביוכימי, אשר קודם לכן גרם למתח אצל הנבדקים.

"הצריכה היומית של שוקולד כהה השפיעה לטובה על חילוף החומרים של הנבדקים, וכל זאת רק בשבועיים של טיפול", ציינו החוקרים. "ראינו זאת דרך הירידה של רמת ההורמונים שגורמים למתח, וכן דרך התיקון של מערכות חילוף החומרים". מסתבר, כי אנטי-אוקסידנטים (נוגדי חמצון) שקיימים בשוקולד, כגון פוליפנול, עשויים להיות בעלי יתרונות בריאותיים אלו אצל מבוגרים .

המחקר אמנם בדק רק 30 איש, ולכן יש להמשיך ולחקור בנושא. אולם, יתרונותיו הבריאותיים של השוקולד הכהה ידועים עוד מימי קדם, אז גילו שבטים נידחים את מעלותיו של הקקאו. הנה כמה מהם:

1. שוקולד כהה עשיר בפלבונואידים (מטבוליטים צמחיים בעלי תכונות נוגדות חמצון). אלה מגנים על הגוף בפני מחלות לב.

2. מחקרים קודמים הוכיחו, שאכילה מתונה של  שוקולד עוזרת להקל על כאבים, להוריד לחץ דם ולהגן על הגוף בפני סרטן העור.

3. שוקולד יכול להגביר את ייצורם של כימיקלים טובים במוח. סרוטונין ואנדורפין הם שני כימיקלים כאלה, אשר גורמים להורדת מתח ולהרגשה טובה, ולהפחתת תחושת כאב.

4. מחקר נוסף מצא, כי שוקולד כהה עוזר בהקלה על סימפטומים של תשישות כרונית. תשישות כרונית מתבטאת בעייפות רבה, שאינה חולפת גם לאחר מנוחה – וכך מונעת מהחולה לבצע פעילויות יומיומיות. השוקולד מעורר ונותן אנרגיה, ובכך עוזר להתגבר על התשישות.

פרט לכל הסיבות שצויינו כאן לאכול שוקולד, הסיבה הטובה ביותר היא – שזה טעים! אך חשוב לזכור, אמנם, שאליה וקוץ בה – כמו כל דבר טעים, גם בשוקולד אסור להפריז. רבים ממוצרי השוקולד שקיימים בחנויות מכילים כמות נדיבה של סוכר ושומן. כמו כן, שימו לב לאריזה: שוקולד כהה חייב להכיל לפחות 40% קקאו על מנת שיוכל להעניק את היתרונות הבריאותיים שבו. ובשוקולד המכיל 70% או 80% קקאו, גם מרגישים באמת את הטעם והארומה של הקקאו.