טיפים לשיפור הזיכרון

 

טיפים לשיפור הזיכרון

לא כולנו נולדנו עם זיכרון צילומי, אבל כולנו רוצים לזכור דברים שלמדנו, חברים שהכרנו, שמות, מקומות, איפה המפתחות ומה אכלנו לארוחת הבוקר. הבעיה היא, שמבוגרים רבים מרגישים כי עם הגיל, זיכרונם נחלש. החדשות הטובות הן, שכל אחד יכול לנקוט צעדים לשיפור הזיכרון – ומוטב מוקדם מאשר מאוחר. בעזרת ביצוע הפעולות הבאות, גם אתם תוכלו לזכור (כמעט) הכל.

  1. שכנעו את עצמכם שיש לכם זיכרון טוב שרק הולך להשתפר. יותר מדי אנשים משתמשים בתירוץ של "אני לא זוכר שמות". השליכו את התירוצים והישבעו לעצמכם שזיכרונכם עומד להשתפר.
  2. אמנו את המוח. אימון המוח באופן קבוע מעודד את היווצרותם של קשרים עצביים חדשים, המשפרים את הזיכרון. פתחו מיומנויות שכליות מורכבות על ידי לימוד שפה חדשה, לימוד נגינה, פתירת תשבצים וסודוקו, משחק ברידג' וכדומה. היום אף ניתן להכניס משחקים כאלה לטלפון הנייד ולהעביר בעזרתם המתנה בתור או אחר-צהריים משעמם.
  3. אמנו את הגוף. פעילות אירובית משפרת את זרימת החמצן למוח ואת יעילות הגוף, ורבות דובר בשבחה. פעילות גופנית גם מרגיעה וגם מעוררת בו בזמן – וכך מאפשרת למוחכם להיות חד יותר כאשר הוא צריך לבצע פעולות הקשורות בזיכרון.
  4. הפחיתו מתח. מתח נפשי אמנם לא פוגע פיזית במוח, אך הוא יכול לגרום לקשיים בהיזכרות. בסופו של דבר, מתח שנמשך זמן רב מאוד עלול לפגוע בהיפוקמפוס – החלק במוח שאחראי על הזיכרון. יש ללמוד לשלוט במתח על ידי הרגעות, תרגול של יוגה או מדיטציה. אם המתח חמור וכרוני, יש לגשת לרופא.
  5. אכלו טוב ובריא. תזונה נכונה תורמת לבריאות המוח. הרבו באכילת: אנטיאוקסידנטים (נוגדי חימצון) – ברוקולי, אוכמניות, תרד וגרגירי יער; אומגה 3; ויטמינים – תיאמין, ויטמין E, ניאצין, ויטמין 6B. נסו לאכול 5-6 ארוחות קטנות ביום במקום 3 גדולות.
  6. הכניסו סדר לחיים. פריטים שאתם משתמשים בהם באופן יומיומי, כמו משקפיים, מפתחות וכו' – הניחו תמיד במקום קבוע. רשמו פגישות, תאריכים לתשלום חשבונות ומטלות ביומן או ביומן אלקטרוני (אפשר גם בסלולרי). שמרו מספרי טלפון בספר טלפונים מסודר (או על המחשב).
  7. הימנעו מהסחות דעת. כאשר אתם מנסים לרשום משהו בזיכרון, או לשלוף משהו מהזיכרון, הימנעו מהסחות דעת חיצוניות או מביצוע מטלות מסובכות לכמה דקות.
  8. תנו חיים לזיכרונות. אנחנו זוכרים טוב יותר אם אנחנו מדמיינים את הזיכרון. אם, למשל, אתם רוצים לקנות לנכדכם את הספר "מיץ פטל", דמיינו את הילד שותה מיץ פטל, או מתרחץ במיץ פטל.
  9. חיזרו על דברים. ככל שתחזרו על המידע אותו אתם רוצים לזכור, כך תזכרו אותו טוב יותר. נסו לחזור עליו בקול רם, בלב, או לרשום אותו מספר פעמים.
  10. "צלמו" תמונות טובות יותר. לעיתים אנחנו שוכחים דברים רק משום שלא בחנו אותם כמו שצריך. לדוגמא: אנו פוגשים כמה אנשים חדשים, אבל לא זוכרים את שמותיהם משום שלא היינו מרוכזים בלזכור אותם. אם היינו עושים החלטה מודעת לזכור אותם, היינו מצליחים.
  11. שנו טוב. כמות השינה שלנו משפיעה על יכולת המוח לזכור מידע שנלמד לאחרונה. על פי מחקרים שנעשו בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת הארוורד, שנת לילה טובה של מינימום 7 שעות עשויה לשפר את הזיכרון לטווח קצר ולטווח ארוך.
  12. בכתבה הבאה תוכלו למצוא מספר טכניקות מעשיות ותרגולים לשיפור הזיכרון.