מתח נפשי

 

מתח נפשי

האם אתם מתוחים? ומי לא? בכל שלב בחיינו אנו עלולים לחוות מתח נפשי, שנובע מעבודה, ממשפחה, מעניינים כספיים, ממצבים חברתיים, או ממחלה. זה יכול להיות מתח קצר וממוקד – למשל בשל פקק תנועה מעצבן, או ריב עם הבוס בעבודה; וזה יכול להיות מתח מתמשך וכרוני – למשל בשל המצאות במערכת יחסים לא מאושרת או בשל טיול ממושך בבן משפחה חולה.

מתח הוא לא תמיד דבר רע – לעיתים הוא גם מעודד, וממריץ, אם למשל מדובר על תחרות שיש לנצח בה או לוח זמנים שצריך לעמוד בו. אולם, מתח הוא לרוב דבר שלילי שמתקשר במוחנו להזעה מוגברת, תחושת אי נוחות ואיבוד שליטה.

גורמים רבים יש למתח נפשי, והם אינדיבידואלים. מה שגורם למתח אצל אחד, דווקא יגרום לשמחה אצל חברו. כשאתם חווים מתח, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

1. עד כמה המצב גרוע? האם אני יכול להתמודד איתו?
2. מהי תפיסת החיים שלי? האם אני אדם חיובי מיסודי – או שלילי?
3. מה המצב הבריאותי שלי? האם אני ישן מספיק? האם אני אוכל בריא? האם אני מתעמל מספיק או מוציא מספיק אנרגיה? האם אני בריא בדרך כלל או שיש לי בעיות כרוניות?

אנשים שמצליחים להתמודד טוב עם מתח נפשי הם אנשים שלמדו להתמודד היטב עם מצבים מלחיצים. לחץ או מתח שמופיעים לעתים קרובות עלולים לגרום לכם ליותר מחלות; לקשיים בריכוז, באכילה ובשינה; ליתר לחץ דם ומחלות לב; ולחרדה ולדיכאון. במילים אחרות – מתח משפיע גם ברמה הפיזית וגם ברמה הנפשית.

איך להשתלט על המתח לפני שהוא משתלט עלינו?

1. ערכו רשימה. חשבו על כל הדברים שגורמים לכם להיות בלחץ. רשמו אותם, ולצידם רשמו את רמת הלחץ שהם גורמים לכם במספרים בין 1-10. רשמו גם מה כל דבר גורם לכם (קושי בהירדמות, רעד, פחד וכדומה).

2. שלטו במתח. הביטו ברשימה, וחשבו באילו דברים מהרשימה אתם יכולים לשלוט. זכרו, שלא תמיד תוכלו לשלוט בכל הדברים ברשימה, וזה בסדר. למשל, פקקי תנועה וילדים שגרים רחוק מכם – אלו דברים שאין לכם שליטה עליהם, אבל יש לכם שליטה על איך להתייחס אליהם. במקום להתעצבן על פקקי התנועה, תוכלו לבחור ליהנות ממוזיקה או להאזין לספר בזמן הנסיעה. גם שינוי תפיסתי קטן יכול להוות השפעה עצומה על חייכם.

3. לימדו להגיד "לא". אם ישנם דברים בבית או בעבודה או בחוג החברים שאתם פשוט לא מסוגלים או לא רוצים לעשות, אל תעשו אותם. אתם לא תמיד חייבים להיות בעלי האחריות הבלעדית, יש גם אנשים אחרים. נסו להיות פחות פרפקציוניסטים ולהתפשר, גם אם לא תמיד זה מתאים לכם. למשל, אם קשה לכם לבשל לכל המשפחה, תוכלו שנה אחת לוותר על האירוח ולהתארח בעצמכם (גם אם כלתכם מבשלת פחות טעים מכם...).

4. תרגלו הצבת גבולות. המפתח להצבת גבולות הוא קודם לקבוע סדר עדיפויות. החליטו מה חשוב יותר עבורכם ועבור משפחתכם. הקדישו זמן נפרד למשפחה ולעצמכם. באשר לכל מה שנמצא מחוץ לרשימת העדיפויות שלכם, שאלו את עצמכם – "מה הדבר הכי גרוע שיכול לקרות אם לא אעשה את המשימה הזאת?". אם אתם יכולים לחיות עם התשובה לכך, כנראה שצריך למחוק את המשימה הזאת מהרשימה (או לדחות אותה).

אם תצליחו ללמוד להתמודד עם לחץ ומתח נפשי בחייכם, תחיו חיים בריאים ומאושרים יותר. תוכלו ליהנות מעבודתכם, מהמשפחה ומהחברים. כך גם תוכלו לתעל את האנרגיות שלכם לדברים שבאמת חשובים בחיים.