מאמרים - פעילות ספורטיבית מועילה לנפש ולגוף

 

נפש בריאה בגוף בריא

לכולם ברורים היתרונות הבריאותיים של פעילות גופנית. לאחרונה נערכו 4 מחקרים נוספים המחזקים את הטענה "נפש בריאה בגוף בריא". כל אחד מהמחקרים נערך בתחום בריאותי אחר, וכולם מסכימים על כך שהתרופה הטובה ביותר לבעיה הרפואית אותה חקרו היא: פעילות גופנית.

עצמות חזקות יותר

המחקר הראשון מדגים את ההשפעה שיש לפעילות גופנית על מניעה או עצירה של אוסטיאופורוזיס. אוסטיאופורוזיס (דילול העצם) פוגע ביותר מ-200 מיליון אנשים ברחבי העולם. החוקרים, מאוניברסיטת מיזורי שבארה"ב, מצאו כי גם אימוני כוח (משקולות) וגם אימוני אירובי (ריצה או הליכה למשל) מסייעים בבניית צפיפות עצם טובה. אולם, אימוני אירובי מועילים יותר בכך.

"תוכנית אימון לחיזוק עצם צריכה להיבנות על פי הדרך בה העצמות מגיבות לאימון", טוענת פאם הינטון, החוקרת הראשית. "אימון אירובי כולל ודינאמי מוביל לתוצאות טובות בכל הנוגע לחיזוק עצמות", היא מוסיפה.

הפחתת כאבי גב תחתון

פעילות גופנית עשויה ככל הנראה להיות אחת התרופה היחידות שבאמת עוזרות לטיפול בכאבי גב תחתון. במאמר שהתפרסם בעיתון Spine Journal , רופאים מאוניברסיטת וושינגטון סיכמו במאמרם כ-20 מחקרים שנערכו על פתרונות אפשריים להקלה על כאב.

"בצורה חזקה ועקבית, הוכח כי שיטות טיפול רבות למניעת כאב כשלו במשימה. אולם, פעילות גופנית הוכחה כיעילה בהקלה על כאבי גב", כך מסכם ד"ר סטנלי ביגוס, מכותבי המאמר ומומחה לניתוחים אורתופדיים. "התערבות פאסיבית, כגון חגורות גב ומדרסים ככל הנראה אינם מסייעים להקלה של כאבי גב כמו פעילות גופנית", הוא מעיר.

בריאות העיניים

פעילות גופנית נמרצת מסייעת גם בהפחתה ניכרת של היווצרות קטרקט ומחלות עיניים שונות הקשורות להזדקנות. במחקר בדקו החוקרים את בריאות העין של 41,000 אנשים שנוהגים לרוץ במשך 7 שנים. החוקרים מצאו, כי גם אצל הנשים וגם אצל הגברים נרשם שיעור יותר נמוך של מחלות עיניים מאשר אצל הציבור הכללי.

אצל גברים אשר רצו מעל 9 ק"מ ליום, הסיכוי לחלות במחלות עיניים פחת ב- 35% מאשר אצל אלה שרצו פחות מ 2.5 ק"מ ליום.

"אנחנו יודעים על מספר יתרונות פסיכולוגיים של פעילות גופנית, ואנחנו יודעים על הרקע הפסיכולוגי של מחלות עיניים. עלינו לנסות ולהבין היכן יש חפיפה בין הדברים", אומר פול וויליאמס, אפידמיולוג במחלקה למדעי החיים של המעבדה הלאומית, אשר השתתף במחקר.

מניעת סרטן

בכל שנה, יותר מ 100,000 אמריקאים מאובחנים כחולים בסרטן המעי הגס. כדי לבדוק איזו השפעה יש לפעילות גופנית על הפחתת שיעורי התחלואה הללו, חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון ומאוניברסיטת הארוורד חברו יחד למשימה. הם בדקו 52 מחקרים שנערכו ב-25 השנים האחרונות, אשר קישרו פעילות גופנית ותחלואה בסרטן. בסופו של דבר, הם מצאו כי המתעמלים הפעילים ביותר (5-6 שעות של הליכה מהירה בשבוע) היו בעלי סיכוי של 24% פחות לחלות בסרטן מאשר אלה שהתעמלו מעט (פחות מחצי שעה בשבוע).

"ההשפעה החיובית של פעילות גופנית עובדת בכל מישור פעילות שתבחרו", טוענת קתלין וולין, החוקרת הראשית מאוניברסיטת וושינגטון. "ההשפעה החיובית ניכרת גם אצל גברים וגם אצל נשים. הבחירות שאנו עושים משפיעות על הסיכוי שלנו לחלות בסרטן. העובדה היא, שפעילות פיזית נמצאת בראש הרשימה של דרכים להפחתת הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס".